„Drumul Matasii” o artera vitala a comertului global
Acum mai bine de 2000 de ani, in zona continentului Euroasiatic aparea una din cele mai celebre rute comerciale, ruta al carui nume este de actualitate si astazi: „Drumul Mătăsii”.
Secole la rand, aceasta ruta a fost artera prin care s-au miscat marfuri din cele mai diverse dinspre Orient catre Apus si in sens invers. Dar „Drumul Mătăsii” nu a inlesnit doar circulatia marfurilor ci si a oamenilor, a ideilor si a diversitatii culturale.
Practic a fost un catalizator al apropierii intre spatii si civilizatii atat de departate si un factor de progres economic pentru toate statele care au existat / exista la un moment dat pe traseul geografic al acestei rute comerciale.
In prezent, se vede din ce in ce mai bine ca ideea de „Drum al Mătăsii” nu a disparut in negura istoriei, ba chiar este de mare actualitate in contextul economic al schimburilor comerciale Est-Vest.
Drumul Matasii in contextul economic actual.
In 2013, Presedintele Chinei, Xi Jinping, facea apel la realizarea unor proiecte comune de dezvoltare a unei „Centuri economice de-a lungul Drumului Mătăsii” si a „Drumului Maritim al Mătăsii pentru secolul XXI”.
Iata deci ca dinspre Orient exista un viu interes pentru revitalizarea unor vechi idei de deschidere si cooperare economica.
Dar initiativele economice ale Noului Drum al Matasii nu sunt sub unicul patronaj al Chinei, ci sunt cauze care sunt deja impartasite de toate statele aflate de-a lungul acestui adevarat vas de „sange economic”. Romania se afla de asemenea pe ruta Drumului Matasii si este crucial pentru viitorul economic pe termen scurt si mediu ca noi sa fructificam cat mai mult posibil aceste oportunitati.
Trecerea unui flux de marfuri si a unei rute comerciale de o asemenea anvergura pe teritoriul national constituie pentru orice stat un impuls economic foarte important. Beneficiile economice sunt importante prin ele insesi, dar alaturi de acestea apar efecte pozitive in domeniul social, cultural, diplomatic, al deschiderilor de noi oportunitati de cooperare cu state si civilizatii cu care altfel am fi avut legaturi mai reduse.
Oportunitati pentru Galati si Zona Libera Galati
In acest context, orasul Galati prin detinerea unei Zone Libere care detine infrastructura feroviara cu ecartament larg – specifica statelor din Rasarit, precum si accesul direct la Dunarea maritima, este vizibil o regiune de tranzit comercial intre Europa centrala si Apuseana si statele Orientului, China si statele Uniunii Economice Euroasiatice.
In acest context se incadreaza si vizita Ambasadorului Kazahstanului la Galati, un posibil semnal ca interesul partilor implicate in marele proiect la Drumului Matasii este indreptat si spre aceasta zona a Romaniei.