Avantaje Zona Libera Galati – oportunitati de afaceri
Nivelul schimburilor economice intre China si tarile din Europa Centrala a depasit volumul de 600 milioane de euro
Valoarea schimburilor comerciale romano-chineze a atins in 2014 nivelul record de 3,9 miliarde USD, in crestere cu 19% fata de 2013.
La inceputul acestui an, presedintele chinez Xi Jinping estima ca valoarea schimburilor comerciale derulate pe noul Drum al Matasii – o ruta comerciala, cat si una de infrastructura in care China intentioneaza sa investeasca enorm in urmatoarea perioada – ar putea depasi 2.500 miliarde de dolari in doar un deceniu.
Drumul Matasii este parte a programului One Belt, One Road gandit de liderii chinezi, prin care acestia vor sa dezvolte ample coridoare de transport intre China, Africa si Europa.
Romania, si in mod special Galatiul prin Zona Libera si Portul sau sau va juca un rol important in viitorul apropiat ca punct de tranzit al marfurilor, daca, fie si numai o parte din volumul de tranzactionare ar fi atras pe aceasta ruta.
Includerea Portului si a Zonei Libere Galati ca zona de tranzit in rutele de transport intre Europa si spatiul ex-sovietic ( in special din zona Marii Caspice si Orientului Central si Indepartat ) ar duce la scurtarea timpilor de operare si la costuri mult mai mici decat in modul de operare actual, prin rutele clasice.
Astfel cum relata si cotidianul Viata Libera , in luna octombrie anul curent se va derula o prima operatiune logistica si de transport de test – care sa fie o alternativa la ruta generala folosita in prezent, prin tranzitarea Rusiei.
Care va fi modul de operare ? Avantaje Zona Libera Galati
Ruta de interes economic care se doreste a fi directionata prin Portul Galati si posibil prin Zona Libera Galati este cea intre Germania si China, cei mai importanti actori economici ai schimburilor Europa – Asia.
Ca si modalitate de testare se va incerca operarea unor transporturi ale unor loturi de marfuri in dublu sens, din China catre Germania si, concomitent, in sens opus.
Astfel un prim lot de marfuri provenite din China cu destinatie finala Germania, va trece prin portul Galati. Ca mod de functionare operatiunea se va desfasura in urmatorii pasi:
- Caile Ferate Georgiene vor prelua marfurile chinezesti – via Kazahstan, apoi le vor transporta mai departe in unul din porturile de la Marea Neagra, fie Poti (Georgia), fie Istanbul, Samsun (Turcia)
- Din porturile Marii Negre, marfa va ajunge pe cale maritima la Galati
- De la Galati, marfurile vor fi transportate pe cale ferata direct in Germania si distribuite catre destinatiile finale.
Concomitent – un alt transport de marfuri din Germania cu destinatie finala China, va parcurge aceleasi etape dar in sens invers – pastrand Galatii ca pivot de tranzit feroviar-maritim.
Daca acest proiect de transport si logistica se va dovedi rentabil ca si costuri si timpi de tranzit, exista o sansa spre includerea Galatiului in marile rute de transport international.
De asemenea, Zona Libera Galati isi va folosi la maxim avantajele de infrastructura feroviara ( cale ferata larga si normala ) si facilitatile de zona libera.
Este un bun moment pentru potentialii investitori interesati de a analiza posibilitatea concesionarii de teren in cadrul Zonei Libere Galati si de a profita de posibilitatile de afaceri oferite de includerea zonei economice locale in rutele comerciale intre Est si Vest.